Recenzie: Cladirile vechi din Craiova contemporana

Craiova, oraș vechi, cu o arhitectură impresionantă, deși puternic marcat de calamități de-a lungul istoriei sale – cutremure, incendii, războaie și demolări abuzive – încă păstrează o bună parte din vestigiile arhitecturale ale trecutului, vizibile la tot pasul pentru ochiul atent al nostalgicului. Case vechi – boierești, dar și modeste – pot fi întâlnite cu modificări mai mici sau mai mari în toate zonele în care orașul s-a dezvoltat urbanistic încă de la sfârșitul secolului al XVII-lea. O mică parte dintre acestea și-au păstrat forma și chiar detaliile arhitecturale originale, unele au suferit modificări substanțiale, iar altele au fost renovate și cosmetizate în stilul practic al epocii termopanului alb și al izolației cu polystiren, aplicate ca un afiș de sfidare a valorii estetic-culturale și ca o etichetă a neputinței sau nepriceperii unor edili de a gestiona profesionist patrimoniul istoric și arhitectural al urbei.

Prefață – “Clădirile vechi din Craiova contemporană”

Albumul “Clădirile vechi din Craiova contemporană”, coordonat de Cătălin Bărboianu și apărut la editura Infarom din Craiova în anul 2015, este un inventar în imagini al clădirilor vechi din Craiova. Curpinzând peste 1100 imagini cu diferite clădiri ridicate între sfârșitul secolului al XVII-lea și anii 1940, albumul invită nostalgicii și curioșii să admire imaginile contemporane ale vestigiilor arhitecturale ale Craiovei vechi. Ca de obicei, albumul ne-a fost pusă la dispoziție prin bunăvoința sponsorilor noștri de la Librărie.net.

Album foto Cladirile vechi din Craiova contemporana
Album Cladirile vechi din Craiova contemporana

Început în 2015 ca un proiect de salvare prin fotografie a clădirilor vechi din Cetatea Băniei, supuse constant riscului de degradare, alterare și dispariție, demersul autorilor s-a concretizat, 10 ani mai târziu, într-un album cuprinzător. Acesta conține imagini cu clădirile vechi din Craiova, reprezentative din punct de vedere al vechimii, al arhitecturii, al fostelor destinații sau al notorietății foștilor proprietari. Astfel, albumul acoperă circa 97% din clădirile din Craiova propuse ca subiecte prin criteriile de selecție stabilite, excluzând clădiri care au suferit modificări majore de formă, case mascate de alte construcții sau clădiri cu acces restricționat. Edificiile fotografiate au destinații diverse, care s-au schimbat de-a lungul vremii odată cu trecerea prin diverse regimuri politice sau administrații locale. Sunt surprinse, astfel, locuințe private, instituții administrative, culturale, sanitare, de învățământ, muzee, sedii de companii, magazine, hale ale piețelor, unități militare, restaurante, construcții rustice și de agrement. Din album lipsesc bisericile, pentru care autorii au anunțat lansarea unui album separat.

Înainte de a plonja în admirarea fotografiilor clădirilor vechi din Craiova, editorii ne invită să citim un scurt istoric al dezvoltării economice și urbanistic-edilitare a orașului. Se creează, astfel, un context pentru ridicarea clădirilor menționate în anumite perioade și de către anumite clase sociale (negustori, boieri, meșteșugari). De asemenea, pentru a crea un tablou complet din punct de vedere istoric, arhitectural si social, unele fotografii sunt însoțite de câte o imagine veche a clădirilor respective, de datare și de informații succinte despre modificările suferite, fostele destinații, denumiri sau vechi proprietari sau personalități care au locuit în aceste imobile. Biografii ale foștilor proprietari sau locatari se regăsesc în capitolul “Date biografice” de la sfârșitul albumului.

Pentru cei pasionați de acest subiect este interesant de urmărit felul în care aspectul exterior al clădirilor s-a modificat de la momentul fotografierii (perioada 2005-2011) până în prezent. Dacă unele edificii au fost renovate, multe au suferit intervenții distructive sau au fost chiar demolate (vezi Casa Vulcănescu).

Prin lucrarea lor de o meticulozitate extraordinară, editorii acestui album au reușit să păstreze vie flacăra patrimoniului construit din Craiova. La finalul acestui articol vă lăsăm cu câteva cuvinte din partea acestora și cu o rază de speranță că ne vom bucura multe generații de acum înainte de eleganța și valoarea acestor edificii: “Purtând în suflet mâhnirea valorilor pierdute sau alterate ireversibil și a neputinței de a opri acest proces distructiv, dar și cu speranța că de acum înainte vom prețui mai mult ceea ce încă avem, iar generațiile viitoare de craioveni vor proteja – constrânși de legi, dar și din proprie convingere – patrimoniul arhitectural local, am publicat acest album, care se adresează iubitorilor valorilor trecutului acestui oraș și trecătorului de rând, prea grăbit sau îngândurat pentru a le observa în drumul său pe străzile Craiovei.

Albumul “Clădirile vechi din Craiova contemporană” poate fi comandat online de pe Librărie.net!