Recenzie: Corespondenta inedita a familiei Argetoianu de Ilie Vulpe si Gabriel Croitoru

Volumul “Corespondența inedită a familiei Argetoianu”, semnat de autorii Ilie Vulpe și Gabriel Croitoru și apărut la editura Alma din Craiova în anul 2006, este o scurtă caracterizare a personalităților complexe ale lui Ion și Constantin Argetoianu, așa cum reies ele din fragmente de corespondență. Cartea utilizează și redă un lot arhivistic și de corespondență inedit, ce aduce în atenția cititorilor nu doar individualitatea marcantă a celor doi mari craioveni și români, ci și aspecte ale vieții politice, sociale, culturale și economice ale României interbelice. Cartea a fost pusă la dispoziția echipei MonumenteOltenia.ro de către Librărie.net!

Despre familia Argetoianu

Corespondenta inedita a familiei Argetoianu - Ilie Vulpe si Gabriel Croitoru
Corespondenta inedita a familiei Argetoianu – Ilie Vulpe si Gabriel Croitoru

Fiind una dintre cele mai vechi familii boierești din Oltenia, familia Argetoianu a dat Craiovei, Olteniei și României un număr mare de personalități care și-au lăsat amprenta în trecutul și istoria țării. Dintre acestea, cartea face referire la generalul Ion Argetoianu și doctorul Constantin Argetoianu, cei mai marcanți reprezentanți ai familiei. Generalul Ion Argetoianu (1841, Craiova –1928, Viena) a fost un militar și politician român, care a participat la Războiul de independență și a fost mai târziu deputat și senator de Dolj și ministru de război în guvernul lui Titu Maiorescu din 1912. Fiul său, Constantin Argetoianu (1871, Craiova – 1955, Sighet), a fost unul dintre cei mai influenți politicieni ai perioadei interbelice, care a deținut funcțiile de deputat și senator de Dolj, președinte al Senatului, ministru (a deținut portofoliile justiției, finanțelor, internelor, industriei și comerțului), Consilier Regal, președinte al Consiliului de Miniștri și, pentru scurt timp, premier.

Despre carte

Structurată în două părți, “Corespondența inedită a familiei Argetoianu” apare ca o culegere de scrisori scrise sau primite de Ion și Constantin Argetoianu (în prima sa parte) și o enumerare de brevete, distincții și medalii primite de Constantin Argetoianu (în partea a doua). În timp ce partea secundă e impresionantă prin cantitatea și importanța distincțiilor primite de Constantin Argetoianu, și mai puțin prin valoarea sa editorială, prima parte introduce cititorul în culisele politicii și vieții sociale de rang înalt din România interbelică.

Din bogata corespondență cu diverși oameni politici și de cultură ai vremii, se remarcă cea purtată de Constantin Argetoianu cu mareșalul Alexandru Averescu, cunoscut ca și comandant al Armatei Române în timpul Primului Război Mondial, alături de care a activat și condus Partidul Poporului. Corespondența densă surprinde fractura politică dintre cei doi lideri, precum și reproșurile și acuzele aduse de o parte și de alta cu acest prilej.

Spumoase sunt și scrisorile de factură oarecum mondenă primite de la Martha Bibescu, prin care aceasta îi transmite lui Argetoianu informații privitoare la relațiile dintre ea și soțul său, prințul George Valentin Bibescu. Sunt notabile scrisorile, notele sau telegramele primite de la alte personalități marcante din spectrul politic, cultural și social al României, printre care Nicolae Iorga, George Enescu, Take Ionescu sau Octavian Goga.

Cartea contribuie la conturarea personalității lui Constantin Argetoianu, alături de scrierile sale memorialistice, rescrise pe baza jurnalului ținut de acesta de-a lungul vremii. Mai mult decât atât, ne permite să tragem cu ochiul la dedesubturile mediului politic dintr-una din cele mai controversate perioade ale istoriei moderne a României. O lectură pentru toți pasionații de istorie!

Cartea “Corespondența inedită a familiei Argetoianu” poate fi comandată online de pe Librărie.net!