Recenzie: Craiova – orasul intalnirilor de Florea Firan

Volumul acesta este și el o întâlnire nepremeditată a celor care dau vigoare prezentului unui oraș ce își reformulează destinul din mers, adaugă dimensiuni și ritmuri noi peste emblema așezării patriarhale de odinioară.

Un volum fără temă, aparent fără program și țintă, doar un colaj de portrete și imagini în afara normelor, dar care îmbogățesc istoria unui loc în care “întâlnirea” are o semnificație flexibilă, excentrică, provocatoare.” – Florea Firan

Craiova - orasul intalnirilor de Florea Firan
Cartea Craiova – orasul intalnirilor de Florea Firan

Volumul “Craiova – orașul întâlnirilor”, semnat de Florea Firan și apărut în colecția „Hermes” a editurii Scrisul Românesc în anul 2008, este o colecție de studii istorice, proză memorialistică, imagini, picturi, poeme și eseuri despre Craiova. În această carte, Florea Firan lasă stiloul jos pentru a face loc altor voci, de demult sau din prezent, din Craiova sau străine, care vorbesc cu un subiectivism delicat despre Cetatea Banilor așa cum au cunoscut-o, perceput-o, înțeles-o și iubit-o, unii mai mult, alții mai puțin. Cartea, ce face o retrospectivă asupra trecutului istoric, cultural și științific al Craiovei, ne-a fost pusă la dispoziție prin bunăvoința sponsorilor noștri de la Librărie.net.

După cum însuși Florea Firan scrie în prefață, volumul are o structura eterogenă și se distinge prin diversitatea tematicilor atinse și a tonurilor folosite de cei peste 50 de autori (printre care Tudor Arghezi, Corneliu Baba, Nina Cassian, George Coșbuc, B. P. Hașdeu, C. D. Fortunescu, Ovidiu Ghidirmic, Nicolae Manolescu, I. D. Sîrbu, Marin Sorescu, Eugen Simion sau Adrian Cioroianu). Fiecare poezie, eseu sau studiu aruncă cititorul într-un carusel de informații, trăiri și percepții despre Craiova, dar mai ales îl poartă într-o lume a întâlnirilor și a amintirilor care au rămas vii în memoria autorilor:

Am văzut în străinătate oltenii noștri, la studii, plângând pe fluierul adus cu ei, fiindcă zăreau în amintire cântând imensa revărsare a Oltului și Oltețului, care-i cea mai vastă frumusețe de închipuit.” Tudor Arghezi – Amintiri oltenești

Craiova este primul oraș pe care l-am văzut în viața mea și asta s-a petrecut la o defilare de 23 August, când am venit cu camionul colectivului, însoțiți de steaguri, eșarfe și portrete. […]

În ziua aceea, după defilare, din cauza îmbulzelii, fiindcă veniseră la defilare din tot județul, a fost și prima dată din viața mea când m-am rătăcit. Mă pierdusem de părinți în mulțime și nu mai știam încotro s-o iau. Reținusem însă că, după defilare, se va merge la o bere și-un mic în Parc sau la Luncă. Așa că, fără să intru în disperare, am luat-o pe jos, întrebând din om în om, până am ajuns la Parc. […] Nu mi-am găsit părinții la Parc și atunci am luat-o spre Luncă. Acolo, în sfârșit, după ce colindasem jumătate din oraș, mi-am găsit părinții […].” Jean Băileșteanu – Craiova, un destin

Craiova copilăriei mele nu aparținea nici unei țări și nu făcea parte din nici un sistem politic. Era doar locul imaginației mele în care trăiam fericită, și neatinsă de ceea ce hotăram să ignor că există, schimbând după voie ordinea și măsura lucrurilor. Și într-un fel așa a rămas și azi.” Carmen Firan – Umbra captivă

Așa cum este, Craiova e a cetățenilor ei… Așa cum este, Craiova e locuibilă. E suportabilă. Este subiect de dispute. Pro și contra, conciliante, partizane ori iremediabil radicale. Craiova este adulată, la fel de bine cum poate fi și denigrată. Incită extremele… Întreține arderile, ridică uneori fumurile, ca o miriște întinsă care se auto-aprinde. Rezistă eroic, la propriu, sub soarele torid al sudului.” Ioan Lascu – Focul, așa cum este, așa cum ar fi…

Volumul “Craiova – orașul întâlnirilor” rămâne un colaj de amintiri, un amestec de voci, o mixtură de sentimente centrate în jurul orașului de pe Jiu. Cititorii se vor identifica sau nu cu informațiile fruste despre Craiova sau cu starea de spirit transmisă, dar nu vor putea rămâne indiferenți la emoția întâlnirii sau descoperirii orașului.

Cartea “Craiova – orașul întâlnirilor” poate fi comandată online de pe Librărie.net!