Recenzie: Boierii Glogoveni de Ileana Cioarec

“Glogovenii, boieri dintre cei vechi de pe vremea întemeierilor politice statale, cu moșie și rezidență multiseculară în unghiul Carpaților Meridionali care polarizează pământul nord-vestic al Olteniei, au înscris în istoria lor fapte petrecute aici și peste munți, în Banat și Transilvania, sau și mai departe, în sudul Dunării ori spre centrul Europei. Sub impactul vieții moderne, acest neam de mari boieri s-a risipit la Craiova, Cerneți, Râmnicu Vâlcea, Târgu Jiu, București. Iar când istoricii au alcătuit schițe genealogice pentru clasa politică românească i-au trecut pe Glogoveni între cei cu începuturi legendare și cu mari înfăptuiri. De la această sumară prezență istoriografică a pornit cercetătoarea Ileana Cioarec în reconstituirea și în asamblarea unei opere restitutive despre neamul boierilor Glogoveni.”

Cuvinte despre o istorie particulară – Prof. univ. dr. Vladimir Osiac

Boierii Glogoveni de Ileana Cioarec
Boierii Glogoveni de Ileana Cioarec

Volumul “Boierii Glogoveni”, semnat de Ileana Cioarec și apărut la editura Alma din Craiova în anul 2009, este o monografie temeinică a uneia dintre cele mai importante familii boierești din Oltenia – Glogovenii. Pornind de la genealogia acestora și subliniind, rând pe rând, implicarea și rolul deosebit al membrilor acestei familii în viața social-politică, administrativă, economică și culturală a statului și a regiunii, autoarea aduce la lumina reflectoarelor o bucățică uitată de istorie a Olteniei. Ca de obicei, cartea ne-a fost pusă la dispoziție prin bunăvoința sponsorilor noștri de la Librărie.net.

Pe lângă lectura istorică informativă, cartea suscită un interes special pentru membrii echipei MonumenteOltenia.ro, ea cuprinzând informații detaliate cu privire la reședințele, ctitoriile și domeniile funciare ale boierilor Glogoveni, unele dintre ele supraviețuind și astăzi și aflându-se pe Lista Monumentelor Istorice. Casa boierească (sau cula) de la Glogova, Casa Glogoveanu din Craiova (fostul sediul al Tribunalului Dolj) – existente, conacul de la Prunișori, casele Glogovenilor din Râmnicu Vâlcea – dispărute, sunt descrise cu lux de amănunte, transformând volumul într-o resursă vitală în documentarea noastră ulterioară.

În plus, informațiile din această carte se suprapun ca piesele unui puzzle peste alte date istorice pe care le-am inclus și noi (sau nu neapărat, dar de care ne-am lovit) în documentarea articolelor de pe acest site, punând, astfel, istoria în context. Spre exemplu, în schițele genealogice ale neamului este menționat Matei Glogoveanu, consilier din Chesariceasca Administrație, căsătorit cu Stanca Bengescu, ale căror morminte le-am văzut la Mânăstirea Tismana. Ioan Glogoveanu Stolnic, alături de Ioniță Brăiloiul Sluger, a fost însărcinat la 1780 să  fixeze hotarul caselor bănești din Craiova, informație pe care am inclus-o și noi în articolul despre Casa Băniei.

Un întreg capitol este dedicat legăturii dintre boierii Glogoveni și Tudor Vladimirescu. Intrat de mic copil în casa acestora (cel mai probabil adus de boierul Ioniță Glogoveanu pentru a învăța carte alături de fiul lui, Nicolae), viitorul căpitan de panduri a ajuns administrator al moșiilor Glogova și Baia de Aramă, fiindu-i încredințat și comerțul cu cereale, vite și porci. Grație acestei activități, Tudor Vladimirescu a intrat în contact cu numeroși negustori din Transilvania și Banat care îl vor împrumuta cu bani pentru pregătirea Revoluției din 1821. Chiar și atunci când pare să se depărteze de subiect, Ileana Cioarec  subliniază rolul vital, direct sau indirect, pe care boierii Glogoveni l-au avut asupra istoriei noastre.

Pe întreg parcursul cărții, autoarea Ileana Cioarec reia istoriografia publicată și aduce în atenția publicului interesat surse și informații inedite, pe baza cărora clădește o adevărată monografie a neamului Glogovenilor. Ea expune o documentare temeinică, face demonstrații de netăgăduit, trage concluzii și, la finalul lecturii, ne lasă pe noi – cititorii semi-avizați – cu un bagaj de cunoștințe dintre cele mai interesante cu privire la istoria de peste 500 de ani a acestei extraordinare familii boierești.

Cartea “Boierii Glogoveni” poate fi comandată online de pe Librărie.net!